Nadat u uw eigen website hebt gemaakt, wilt u natuurlijk dat die in zoekmachines zoals Google en Bing wordt gevonden - liefst op de eerste plaats! U hebt misschien al geprobeerd de naam van uw website in te geven om na te gaan of die in de resultaten verschijnt. (Heeft u nog geen website?
Maak er nu één in slechts een paar stappen.)
Laat de moed niet zakken als dat niet zo was. Als uw website niet in de resultaten van een zoekmachine verschijnt, betekent dit niet dat uw website niet online is! Het betekent waarschijnlijk dat uw website nog niet doorgenomen en geïndexeerd werd. Typ uw URL (bijvoorbeeld: www.mijnwebsite.com of www.mijnnaam.123website.nl) onmiddellijk in de adresbalk van uw internetbrowser in plaats van in Google of Bing en uw website zal op uw scherm verschijnen.
Uw website in zoekmachines laten verschijnen gebeurt (helaas) ook niet van de ene dag op de andere. Veel bezoekers krijgen via goede resultaten in zoekmachines vereist heel wat werk en vaak ook geduld. Er bestaat zelfs zoiets als zoekmachineoptimalisatie (ook wel SEO genoemd), dat alleen maar uit richtlijnen en tactieken bestaat om uw website hoger en vaker in de zoekresultaten te laten verschijnen. Uw website optimaliseren zodat die deze richtlijnen volgt, kan een positief effect hebben op hoe vaak en hoe hoog uw website in de resultaten verschijnt. Hoe groter de zichtbaarheid in zoekmachines, hoe meer bezoekers u kunt aantrekken voor uw website. Om dit te doen, gebruiken zoekmachines zoals Google en Bing zogenaamde webcrawlers die systematisch websites op internet doornemen. Wanneer de webcrawler een website heeft nagekeken, zal die de website indexeren op basis van heel wat factoren.
Des te meer succes deze zogenaamde ranking factoren hebben, des te hoger zal uw website verschijnen wanneer u die in een zoekmachine ingeeft. Marketingspecialisten die met internet werken en andere mensen die professioneel met SEO werken, gaan ervan uit dat Google 200 ranking factoren gebruikt. Deze uitgebreide lijst is interessant als u meer wilt weten over de 200 ranking factoren van Google.
In plaats van al deze ranking factoren te bespreken, willen wij u wat basis SEO tips geven die u onmiddellijk kunt toepassen op uw website. Deze tips garanderen niet dat uw website op de eerste plaats in de resultaten zal staan, maar zij zullen ervoor zorgen dat er meer kans is dat uw website wordt opgemerkt door Google en Bing en daardoor hoger in de lijst komt te staan.
Gebruik trefwoorden op uw website
Wanneer u iets nieuws wilt vinden op internet en gebruik maakt van een zoekmachine, typt u eerst in wat u zoekt. Wat u intypt wordt een trefwoord of zoekterm genoemd. U moet deze trefwoorden in gedachten houden wanneer u uw website optimaliseert. Welke trefwoorden denkt u dat mensen zullen gebruiken om een onderwerp, product of dienst zoals die op uw website te vinden? Gebruik de titels van uw menu en pagina's en de inhoud van de tekst op uw pagina's om zoekmachines te helpen ontdekken waar uw website over gaat. Zorg ervoor dat u niet overdrijft! Trefwoorden te vaak overal op uw website gebruiken, wordt ook keyword stuffing genoemd in het Engels. Het betekent letterlijk dat uw website wordt volgepropt met trefwoorden en wordt beschouwd als het lokken van zoekmachines om uw website hoger te plaatsen. Dit kan tijdelijk werken, maar als Google en Bing dit ontdekken, zal uw website in het beste geval gestraft worden en veel lager staan (pagina 10 of lager). In het slechtste geval kan uw website volledig verbannen worden uit zoekmachines.
Gebruik daarom uw trefwoorden waar dit natuurlijk lijkt. Een goede manier is om een trefwoord in de titel van uw pagina te gebruiken en het dan een of twee keer in de tekst te vermelden. Probeer ook synoniemen te gebruiken, aangezien zoekmachines dit gunstig vinden en het verband kunnen leggen.
Kies uw domeinnaam zorgvuldig
Als u van plan bent een domeinnaam voor uw website te registreren, probeer er dan voor te zorgen dat die kort is en gemakkelijk onthouden kan worden. Zoekmachines hebben de neiging om domeinnamen die kort, uniek en relevant zijn een betere plaats te geven. De leeftijd van een domeinnaam is ook een SEO ranking factor. Dit betekent dat wanneer u uw domeinnaam registreert, die gloednieuw is en niet zo veel autoriteit heeft als een oudere domeinnaam die al langer op internet staat.
Als u al een domeinnaam hebt, raden wij u daarom aan deze domeinnaam naar ons te verhuizen in plaats van een nieuwe te registeren. Hetzelfde geldt voor de leeftijd van uw website. Nieuwe websites zullen niet zo'n goede plaats krijgen als oudere websites.
Tot slot kunt u eventueel een trefwoord in uw domeinnaam plaatsen. Dit is nog een manier om de relevantie van uw website aan te geven bij zoekmachines.
Zorg voor links naar uw website & aanwezigheid op de sociale media
Zoekmachines hebben extra aandacht voor mensen die naar een website linken. Beschouw elke link naar uw website als een extra stem. Elke link vertelt de zoekmachines "Deze website is interessant en relevant! Misschien moet die opnieuw in overweging worden genomen en een hogere plaats krijgen voor dit trefwoord." Dit betekent echter niet dat meer links beter is. Als u bijvoorbeeld naar blogs en forums gaat en honderd links naar uw website post, zal dit niet zo belangrijk of doortastend zijn als een enkele link van een website met een soortgelijk onderwerp als het uwe. Wanneer het over links naar uw website gaat, is kwaliteit belangrijk, niet hoeveelheid.
Als uw website echter gloednieuw is, kan die voordeel halen uit een snel duwtje in de rug zodat zoekmachines uw website opmerken. Probeer mensen te vinden met soortgelijke onderwerpen, diensten en producten en onderzoek of zij misschien geïnteresseerd zijn om naar uw website te linken. Vraag vrienden en familie om over uw website te praten en op hun eigen website, Facebook-profiel, Twitterfeed enz. naar uw website te linken. Als er over uw website wordt gesproken op sociale media, kan dit ook een voordelig effect hebben op uw plaatsing bij Google. U kunt gebruik maken van onze deelfuncties aan de rechterkant van uw website en pagina's delen op Facebook, Twitter en Google+.
Het is geen raketwetenschap - maar u moet er voortdurend aan werken
Als u deze tips volgt, zou uw website hoger in zoekmachines moeten komen te staan voor de trefwoorden waarvoor u optimaliseert. Dit is echter maar het tipje van de SEO ijsberg.
Zoekresultaten hangen ook af van hoeveel andere websites op uw website lijken en wat u aanbiedt, hoe oud uw website is, hoe vaak u uw website updatet enz. Zoekmachines doorbladeren websites en passen hun resultaten voortdurend aan. Het is mogelijk dat u uw website de ene dag op pagina 1 ziet staan en de volgende dag op pagina 2 of 3.
SEO vereist voortdurend werk aan uw website zodat die relevant en van hoge kwaliteit blijft voor mensen die termen zoeken die van toepassing zijn op het onderwerp van uw website, uw dienst of uw product. SEO is ook een traag proces. Het kan weken of zelfs maanden duren voor u verbeteringen kunt zien. Maar als u van start gaat met bovenstaande tips en uw website up-to-date houdt, zult u uw resultaten in de grote zoekmachines actief verbeteren.